Bilangan Pembaca

Free Hit Counter

Monday, October 26, 2009

4: Hujung Minggu

Hujung minggu adalah perkara yang biasanya Nakamura tunggu. Nak berehat dan berseronok. Masa ni la nak berjalan, nak tengok alam, nak kemas baju, nak kemas bilik, nak lepak baca novel dan nak macam-macam lagi la. Kalau lah hujung minggu boleh ada 3 hari lagi best. Banyak sikit benda boleh buat.

Hujung minggu kali ni, keluarga Nakamura berkunjung ke Sikuda untuk membuat sedikit perniagaan. Keluarga Nakamura ada buat perniagaan kuih muih secara kecil kecilan. Yang paling popular semestinyalah dorayaki. Walaupun tak sehebat kedai Genki Sushi atau Papa Wasabi, tapi cukuplah nak menyara kehidupan seharian.

Nakamura agak seronok sebenarnya dengan kedatangan keluarga ke bandar Sikuda. Bukan mudah nak sampai ke sini. Seingat Nakamura, dalam 3 tahun ni ada la 2 kali mereka ke Sikuda. Dulu pun diorang datang ke Sikuda Nakamura tak ada. Mengikut kumpulan kanak-kanak riang ke utara Jepun. Kalau tak silap nama tempat tu Sudimo.

Sementelah keluarga ada di Sikuda, Nakamura membawa keluarga menziarah tempat-tempat menarik dan rumah-rumah menarik sekitar Sikuda. Seperti biasa kalau dah berkumpul, acara yang wajib haruslah makan. Nakamura dan family dijamu makan makanan asasi jepun. Dah nama duduk Jepun, agak sukar nak jupa makan itali atau mexico. Dapat sushi dgn wasabi pun jadi lah.

Kami ada juga jalan ke rumah seorang saudara jauh. Perjalanan lebih 30 minit naik keretapi peluru untuk kerumah dia. Sampai je di rumah dia di tepi pelabuhan, Nakamura sekeluarga di jamu makan mi udon dan ebi tempura. Ni bukan ebi yang pernah masuk pertandingan menyanyi kolej tidak real. Seperti biasa kalau berkumpul saudara, makan, borak, borak, makan. Nakamura syukur hidup dikelilingi orang yang penuh kasih sayang.

Oh ye, malam sabtu hari tu sempat lagi Nakamura bawa Sizuka keluar bermain boling sambil menunjukkan skil skil luarbiasa. Biasalah orang terer..


..jya ne..

No comments:

Post a Comment